söndag 14 december 2008

Post it block instruktioner

I det eminenta forumet Scrappiz såg jag att Milla skrev om att göra post it block och jag undrade ifall de fixade själv blocken eller vad de höll på med. Jo jag blev varse att det var ett fodral runt om ett vanligt post it block som de hade gjort och jag ville förståss testa. Heffaklumpen hade en länk till you tube om att göra sådana också:

Det var så kul att det bidde årets julgåva till pedagogerna på förskolan, de har inte fått dem ännu men jag hoppas att de inte har koll på den här bloggen ;) Jag gjorde dem lite enklare än i you tube filmen som använde glasunderlägg.



Här är det material jag använt.
Två ark tjockt scrapbookpapper, dubbelhäftande tejp, kantstansar, garn, stämpel, stämpeldynor, filtdekorationer och påsnitar.



Först skär jag alla papper i 10 cm långa remsor. Går bra att mäta med linjal och klippa med sax också.



Så nu har jag 6 stycken remsor.




De kapar jag av vid 21 cm så jag alltså får en remsa med måtten 10 x 21 cm.



Sedan viker jag remsan vid 10 cm över kanten på min skärmaskin så jag får ett veck, dvs bigar den, det kan du göra över en linjal också.

Vänder på remsan och gör det åt andra hållet också så jag får två vikningar på remsan vid vardera 10 cm.

Remsan ska alltså se ut såhär med en "rygg".


Bitarna som blev över då jag kapade remsan vid 21 cm rundar jag kanterna på och tänker dekorera för att sedan fästa på ena sidan av den vikta remsan.



Duttar kanterna med en vit färgdyna.


Detta behöver jag för att stämpla god jul och embossa texten. Först tar jag min färglösa stämpeldyna och färgar in stämpeln och trycker ner den på pappret.


Sprider ut guld embossingpulvret och skakar av överflödet och värmer med min värmepistol eller håller den ovan brödrosten så att pulvret smälter och blir metalliskt.


När det är klart knyter jag ett snyggt snöre eller garn runt och gör en rosett.



Till sist sätter jag fast dubbelhäftande tejp på baksidan och sätter fast den på en remsa med motsatt färg.


Eller allra sist så sätter jag fast post it blocket inne i remsan och viker ihop den och paktererar.

Såhär blev de:

Två andra modeller av dekorationer, Mirabyll etikett bland annat.

Jepp så gjorde jag dem.

0 kommentarer:

 
Google+