fredag 14 september 2012

Kalas med Fjällflora...

FJÄLLFLORAKALAS
Sjuåringen ville ha ett Fjällfina och Skogsmullekalas men fjällfina var  inte tillgänglig så det fick bli ett fjällflora-kalas...

Enkelt, billigt och snabbt fixat - det är ju tre önskningar i en :)  Såhär gjorde vi detta kalas:

Fjällflora har jag hittat på och hon har rosa hår och kan allt om fjällets flora, dvs blommor och blad :)

Födelsedagsbarnet


Det här gjorde vi:

Leta växter
Så kalaset startade med att Fjällflora välkomnade de små med var sin brun pappåse med deras namn på. I påsen fanns en lista med bilder på två blommor, stenar, en fjäder och blåbärsris.
Alla bilder hade jag hittat via googlesbildsökning. Jag hade bilder istället för text eftersom de inte ännu lärt sig läsa...

De fick sedan springa runt och leta reda på sakerna på listan och sedan gick Fjällflora igenom vad de hittat och berättade om Rölleka att förr användes den som myggmedel, att man gnuggade in den i huden och så vidare. De fick berätta vad man kan göra med stenar och fjädrar och lärde sig massor av varandra.

Fiska
Klippte ut små fiskar av papper och satte en påsnit/kärringben på varje och lade ner dem i en stor platkasse, går bra med en bricka som på bilden också. Under fisken skrev jag HOPPA  - DANSA - STÅ PÅ ETT BEN - VARA TYST och så vidare... När ett barn fiskat upp en fisk läste Skogsmulle läste vad det stod på fisken och alla barn måste göra det tills en ny fisk fiskats upp...

De var jätteduktiga och tyckte det var jättekul...


Om du inte har ett magnetiskt fiskespö så ta en pinne, knyt ett snöre på den och fäst en magnet i änden så har du ett perfekt fiskespö...


Kasta prick
Tog ett gäng papptallrikar och klippte bort mittenbiten och knöt fast lila presentsnören runt papptallrikarna. Sedan hämtade jag en hushållsrullehållare och ställde på golvet. De fick sedan en och en kasta prick med papptallrikarna och de vann var sin ballong!



Göra figurer
Av de runda bitarna från papptallrikarna bidde det gubbar och gummor att hänga om halsen. Tog hål i dem och klippte till presentsnören jag hade i en glasburk på ett bord. I bakformar av metall hade jag ögon, öron, munnar, mustascher, näsor jag skrivit ut från internet (på en sida med gratis ideer) och klipt ut. Barnen fick sedan para ihop delarna till var sin figur och de limmade fast bitarna och målade hår med mera. Sedan fick de trä in snöret i hålet och knyta och hänga gubben runt halsen eller att ta hem och ha på dörrhandtaget tex.


Lite Barbieglamour fick det bli på fikabordet:


De fick också leta godispåsar och jag sa det är fågel eller mittemellan och sa färgen på skattkistan så släppte jag ut dem på tomten och de rusade runt och letade tills de hittade påsarna i lekstugan.

De hälsade också på våra hönor och fick var sitt ägg. Flera av grabbarna tog fint hand om sina ägg och ville att de skulle kläckas och bli kycklingar så de satt stilla med äggen i en plastmugg och lade pappersservetter om dem så de inte skulle bli kalla - de var mycket duktiga och det såg gulligt ut.

Lyckat kalas och glada barn och vi behövde inte fixa så mycket inför denna festlighet, ibland kan vi lätt överfixa kalas det räcker med mindre än man tror oftast...

1 kommentarer:

Anneli sa...

Vilket fenomenalt fint kalas!! Har du copywright på Fjällflora? En av mina guidekollegor på Ansätten har en vision/dröm/idé om att göra en barnens blomsterstig - där skulle ju Fjällflora passa som hand i handske!!

 
Google+