fredag 7 september 2012

Svartvinbärssylt

Tänk vad kul att göra egen sylt. Själv är jag förtjust i blåbär och svarta vinbär men har inte så mycket till övers för hjortron och hallon, det är nog kärnorna i dem som gör mig på sne... Här kommer det recept jag går efter då jag gör min favvosylt:

Koka svartvinbärssylt
Att koka en laddning sylt är en välkommen present liksom mysigt att ta fram till frukostgröten.

En enkel variant på svartvinbärssylt är att ta en kg bär och koka dem i 20 minuter med 5 dl vatten. Skaka grytan ibland så inte bären bränner fast. 

Flytta grytan från plattan. Ta sedan 1 kg strösocker och blanda ner i grytan medan du rör om i minst 5 minuter eller tills det börjar tjockna. Då rör du in sockret i bären och då minskar du risken att bären flyter upp till ytan efter att du hällt upp sylten på burkar.





Klart - häll upp i burkar eller plastpåsar och frys in beroende på hur snabb ni är på att äta upp sylten.

Jag fick ihop två rejäla burkar sylt av denna laddning och den ena är snart uppäten :)
Dags att plocka mera och kanske safta men då behöver du en silduk, blir lite kladdigare och meckigare men rackarns gott.

Ja då har ni helgens uppgift klar, koka sylt :)

0 kommentarer:

 
Google+