söndag 2 september 2012

Inspiration: Städorganisation

STÄDSCHEMA
Ja men hurra vad spännande inspiration eller hur ;)

Hos Sissy Print hittade jag ett gästinlägg från Vintage lemon som hade gjort ett städschema.

Jag skrev ett eget i blyerts på en rutigt kollegiblock och efter hennes inspiration lade jag upp två olika veckoschema. Till exempel har jag varannan måndag att tömma återvinningen - vilket de inte hade med på sin amerikanska modell - för jag har rätt stora behållare för det och fixar att rymma två veckors skräp. Varje vecka skrev jag in tex byta lakan och två dagar tvättstuga per vecka.

Men efter en vecka efter schemat ser jag att det kan ha varit lite för ambitiöst, ska skära ner på antalet måsten per dag och ordna om det lite.

Onsdagar har jag att organisera ett område - men tja jag tror jag ska lägga in ett extra pass badrum istället, det gör jag ju ändå och vettigare att få in det som behövs...

SYFTE: Minska stress och dessutom se hur mycket städning det ändå krävs i ett hushåll

Bonusen är att vi lättare kan hjälpas åt eftersom det är enklare att komma ihåg att röja av lek och pysselbordet  torsdagar (sista skoldan) och söndag för då är vi alla inställda på det både barn och vuxna och kan hjälpas åt utan onödigt bråk. För bråka gör vi om städning. Det är ju ett nödvändigt ont som ibland kan vara trist men efteråt är det så kul...

Så jag känner mig nöjd då vi hunnit med det som vi prioriterat som viktig städning och kan känna ett lugn över det som är gjort. Utan schemat har jag tendens att överarbeta eller få dåligt samvete för att jag borde göra mer - men nu har jag svart på vitt vad som behövs göras och nöjer mig med det.

Frid och fröjd.
Vad mer kan jag begära :)


MER STÄDTIPS
Fall homekeeping solutions från Martha Stewart är en intressant sida. Där får du se var amerikanska hem förtjänar på hösten.

Har vi ett bra ord för homekeeping på svenska tro - "hålla reda på hemmet" blir det.
Foto av Martha Stewarts webbplats!
Sådärja nu har du inspiration för ett rent nöje nästa vecka...

0 kommentarer:

 
Google+