söndag 23 september 2012

DEL 2: Driva egen webshop


DEL 2: DRIVA EGEN WEBBSHOP

Du kan som jag skrev om förra söndagen hyra in dig i en galleria där du har en egen butik bland andra butiker på samma webbadress, fördelen är att du kan dra nytta av deras marknadsföring och kunderna hittar dig lättare. Nackdelen är att du kan drunkna i utbudet och det är begränsat vad du kan göra för att sätta dina egna regler och utforma butikens utseende.

Nu går vi vidare till att driva en egen butik.

Många att välja bland
Om du vill ha en helt egen webbshop finns det oändligt många varianter att välja mellan. Jag brukar springa mellan olika alternativ och inte veta vad som är bäst. Saken är den att det som är det bästa är mycket olika - beroende på vad du ska sälja, hur du vill nå ut och vilka kunder du vill nå. Det beror också på var du är i din process - vill du pilla med detaljer och mecka med kodning eller bara logga in och skriva ut följesedlar och skicka ut varor?

Ja - detta är inte en genomgång av alternativen för de är för många men jag benar ut grunden i hur du kan tänka i alla fall...



TÄNK PÅ

Vad du ska tänka på vare sig du ska ha egen shop eller hyra är:
  • Hur ska du ta betalt? Kort, faktura, förskottsinbetalning?
  • Hur ska du frakta produkterna till kund? Posten, DHL, bussgods... 
GÅR INTE BETALA MED DENNA KNAPP - BARA EN ILLUSTRATION

Du kan börja med få alternativ och öka allt eftersom du ser att det behövs eller satsa på alla på en gång. Tänk på hur du själv tänker då du ska betala och beställa på internet. Vill du ha möjlighet att ta faktura eller gillar du paypal, payson eller direktinbetalning via din bank?

Allt är en fråga om kostnad - vad är du beredd att få betala för att få betalt?
Vad vill du att kunden ska välja mellan när det gäller frakt?
fraktfritt betyder att du får höja priserna för att få in kronorna - någon måste ju betala frakten hur som helst...

KOLLA UPP

Innan du bestämmer vilket företag du ska köpa/hyra från kolla:
  • Hur länge har de funnits? Är det ett nystartat företag finns risken att de går i konkurs och du står där utan support och hjälp. 
  • Be om referenser, se efter vilka andra som har deras system. Hur går det för dem? Är de nöjda?
  • Ser butikerna ut som du vill att din ska se ut? 

TESTA

Du ska alltid få testa innan du bestämmer dig - be om testperiod eller en demo. Gillar du det så köp annars så byt. Testa deras support, fråga om saker och se hur lång tid det innan du får svar och om du förstår deras svar...

HYRA WEBBSHOP

Du kan hyra en webbshop av ett företag och ha den på en egen webbadress, en egen domän, och låta webshopföretaget sköta uppdateringar, förbättringar och dylikt. Det ingår ofta olika typer av betalningssätt i dessa butiker och utifrån hur mycket de kostar så ingår olika verktyg som lagersaldo, koppla till bloggar, facebook osv och typer av erbjudanden i din butik som rabattkoder med mera.

Jag har inte hyrt någon webbutik så kan inte dela med mig av egna erfarenheter men du kan söka på en sökmotor så kommer det upp forum där butikägare diskuterar för- och nackdelar med oilka hyrda butiker.

GRATIS WEBBSHOP - en del företag erbjuder en gratis webbshop med begränsade möjligheter tex antal varor du kan sälja eller ett enda sätt att ta betalt. Det kan vara ett sätt att testa att driva webbutik att göra så men ofta så får du vad du betalar för... dvs inte mycket om det är gratis.

Du kan ha en egen webbshop gratis från vissa företag om du har den utan egen domän, dvs inte egen webbadress utan en på deras namn tex  www.annatbolag.se/dinbutik

Vill du testa och inte hålla koll på uppdateringar och mecka med det tekniska?
Ha en gratis variant eller betala en månadskostnad?
Då är detta en variant för dig.

KÖPA WEBBSHOP

Du kan köpa en webshop av ett företag som lägger in den på det ställe du vill ha och utformar den som du vill ha den. Det kostar allt från någon tusenlapp till hur mycket som helst.

Jag har köpt min webbshop www.floweret.se av Distansdata som gjort allt till svenska och stoppade in den på plats och det var bara för mig att tuta och köra. Det kostade då 1000 SEK och jag har support via mail ifall jag undrar över något. Vill du ändra något så fixar distansdata det mot en avgift, ex lägga in ett nytt betalsätt.

Fördelen är att du behöver inte göra något själv förutom att lägga in varor. Du äger din butik och behöver inte betala månadsavgift.

Nackdelen är att du får betala för varje grej du vill ha gjord. Uppdateringarna får du hålla koll på själv och se till att den är i toppskick.

Vill du äga butiken, ha kontroll men låta någon annan göra allt det svåra du inte kan?
Du vill ha en engångskostnad för start och inte ha månadskostnader? Då är det något för dig.

GÖRA EN EGEN WEBBSHOP

Det håller jag på med nu... att omforma en standardshop på en egen domän till en butik som jag vill ha den... Det är frustrerande, besvärligt men alldeles superkul. Jag vill förstå tekniken bakom och hur saker hamnar där de hamnar och vill ha butiken att se ut som jag vill och jag vill kunna ändra på det lätt utan att gå via någon annan.

Vill du strula, lära dig och har tiden till det - för det TAR MASSOR av tid- så är detta ett alternativ för dig.

MASSOR AV FÖRETAG DÄR UTE

Jag har inte räknat upp företag som erbjuder dessa tjänster just för att de är så många och har så olika erbjudanden. Det är bäst att göra en grundlig koll på de du är intresserade av och läs tester och kritik ris och ros de fått innan du signerar ett avtal.



Nästa söndag går jag in på de olika plattformar som finns om du vill mecka med din egen webbutik. Jag har testat två. Dessutom tar jag upp fler butik i butiker som finns om du vill testa fler. Lite tips och trix om banners tror jag också ryms... DEL 3: Gör en egen butik

1 kommentarer:

Marlene Atkinson sa...

Got your blog address from Robyn's Fetish site.Looking forward to working with you. I have become one of your followers. Marlene

 
Google+