måndag 10 september 2012

Saxnäs skola


Min arvingar går i Saxnäs skola som är ett stenkast från vårt hus. Lyxen att ha en trygg och bra skola är stor och vi är alla i familjen så stolta och glada över vår fina skola med så schyssta elever och bra lärare.

Barnen har förra veckan varit på utflykt till Fatmomakke där klass 2 sov över i vår stuga där. Vilket äventyr. De börjar med att träna att ta hand om kåsa, sovsäck och ficklampa under ett dygn för att senare i andra årskurser vara ute veckovis.

I högstadiet har man dessutom vintervecka där de får gräva snöbivack och sova i den, träna att leta med sonder i laviner och mycket mera för att klara av att överleva ute i naturen.

 Det är minnen för livet. Jag minns mina fjällveckor med glädje, även om de ibland var hemska, jobbiga, regniga och besvärliga så var de alldeles alldeles underbara...

Skolan har också grön flagg vilket betyder att de aktivt jobbar för miljön, att det är en naturlig del av skoldagen. På väggen hänger den samiska, den svenska och flaggan för grön flagg. Det är en fin treenighet!

Önskar att alla barn fick chansen att gå i en sådan här bra skola.


Pappa bygger en ny kåta i Fatmomakke, det är så spännande att se den växa fram. Jag tycker dessutom att det är magiskt att en same från Malå bygger en kåta i Fatmomakke,  det är som att mina två arv vävs ihop i denna kåta. Den betyder väldigt mycket för mig och ser fram emot att sova över där och koka kaffe där...

0 kommentarer:

 
Google+