söndag 28 december 2014

28 dec: Hitta ditt ord för 2015

Varför ett ord för 2015?

Då jag var en väldigt aktiv scrapbookare så var en av mina förebilder Ali Edwards, vilket hon fortfarande är även om jag lugnat ner mig vad det gäller scrapbooking, och hon har sedan 2006 valt sig ett ord för det nya året att fokusera på. Hon kallar sin variant "one little word" och har workshops i det.

Tanken är att välja ett ord, eller låta ordet välja dig, som kan få en effekt på ditt liv. Det kan vara ett ord som stöttar sig eller trycker dig framåt, ett ord som utmanar dig eller lugnar ner sig. Ja du ser - ett ord som du behöver just under detta år.

Effekten som ordet kan ge kan vara avgörande hur du klarar av utmaningar eller att du orkar ta dig igenom något svårt.

Du ska alltså få tag i ett eget ord som betyder något för dig och fyller mening i ditt liv helt enkelt.



Vad är ditt ord?

Du kan ha flera ord som betyder mycket för dig. Grejen är att hitta ett som ger dig den energi du behöver just detta år. 

Igår tipsade jag dig om ett omfattande häfte/arbetsbok  som handlar om att utvädera året som gick och att hitt amålen för det kommande. Där var en av uppgifterna att hitta ett ord för året också.

Om du gör det arbetshäftet har du fått en mängd tankar kring vad du känt och vad som hänt det gågna året och fått lite fokus på varthän du vill ta dig och vart du har hamnat. Där kan ett ord segla upp som självklart för dig och det är det mest naturliga som kan hända.

Har du inte gjort genomgången och har ingen lust med det så kan du sätta dig och skriva ner så många ord du kommer på under tre minuter helt planlöst på ett ark papper.

Sedan kan du börja stryka dem. Kvar har du några som du kanske känner lite mer för än de andra och spara dem.

Ta fram arket lite senare och se ifall du tycker likadant. Kanske har du ditt ord färdigt då.

Mina ord

Ett år hade jag ENERGI som ord då jag känt mig rätt orkeslös. Ett år var det GÖR för då hade jag lessnat på att jag bara tänkte och aldrig kom till skott. Det här året är jag inte säker men tror det behöver vara något kraftfullt i stil med REVOLTERA eller IFRÅGASÄTT eller FÖRÄNDRA för att jag är för bekväm och förnöjd och behöver utmana mig själv.

Riktigt hur det ska gå till vet jag ännu inte. Men det klarnar nog snart.


0 kommentarer:

 
Google+