måndag 29 december 2014

29 dec: Planera bloggen för 2015

Planera din blogg med en kalender
Jag gillar tanken på att strukturera och planera och ha koll på saker och ting. Tyvärr stämmer verkligheten sällan in på den tanken och jag kör bara på och hinner inte planera som jag kanske borde för att få mest ut av det.

Kanske känner du igen det?

Hur som helst så nu har jag satt ribban för Januari, den ska planeras. Om jag klarar Februari också så är det makalöst bra och allt utöver det är kalas. Det är lika bra att sätta ett mål som jag kan hålla och vara stolt över och inte gapa för stort och bli besviken, så funkar det för mig. Nåväl.

Låt oss börja...




Hur lägga upp planeringen?
Det går bra att ha planeringsverktyg i datorn eller via en app men jag är rätt så gammaldags person när det kommer till planering för jag gillar att skriva ner saker på papper och ha det framför mig rent fysiskt och kunna vända blad mer än bara symboliskt.

Under december månad har jag sökt efter bra planeringskalendrar för bloggare på nätet och har hittat massor men det är lite svårt att få fram en som passar mig perfekt.

Då för att veta vad jag sökte efter skrev jag ner vad jag ville ha av en planeringskalender för min blogg och det blev:

Årskalender
En enkel helårskalender som du kan hitta i gratis kalenderar från matvarubutiken eller liknande är bra för då ser du hur veckorna är fördelade över månaderna och var de röda dagarna har hamnat. En sådan vill jag ha i början av min planerare.


Kalenderblad för månadsplanering
Ett kalenderblad med hela månaden på är ett verktyg jag tycker är bra. Där är veckodagarna utskrivna och det är lätt att placera ut var jag ska lägga mina nya inlägg i bloggen.


Vecka för vecka
Nu har jag valt att göra tre inlägg i veckan för det är vad jag nog kan fixa och samtidigt kunna hålla en vettig nivå på kvalitetenDå har jag en sida som visar veckans inlägg där jag kan skriva upp ämnen och vad som är gjort hittills med varje inlägg.

Månadens mål
En sida är ägnad åt det som är målet, eller rättare sagt målen, för månadenDär kan jag skriva upp förbättringar jag vill göra med bloggen och hur jag har tänkt att nå dit.

Deadline
En viktig sak jag markerat i planeraren är slutdatum, en deadline för varje vecka. Detta för att ge mig ro då jag har planerat klart och om jag inte gjort det så fine då är det kört och jag får lägga krut på nästa vecka. Annars har jag lätt att stressgöra saker i sita stund vilket inte passar mig då jag verkligen hatar stress.

Vad jag INTE ville ha var...
Det var däremot inte så viktigt med statussidor för hur många som kollat på mitt instagram eller facebook för där är jag inte (ännu) att jag bryr mig om det utifrån bloggen.

Med dessa saker har jag koll på det jag vill ha koll på. Dessutom ska en kalender i min smak vara rätt ren i stilen och inte kräva flera liter av färgpatron för att kunna skriva ut rubbet.


Helt plötsligt uppenbarade sig denna lilla skönhet på pinterest:
Picture source: http://www.designerblogs.com/printable-blog-planner-kit/

Fantastisk!
Här var den - fast givetvis på engelska men ändå precis som jag ville ha den. Så för att du också ska kunna njuta av denna planerare så följ DENNA LÄNK och skriv in din e-post så kommer planeraren in i din brevlåda och du kan skriva ut den. Bara sådär.

Jag har inget avtal med denna sida som tillhandahåller planeraren utan vill bara att du ska hitta den och ha nytt av den som jag hoppas ha under kommande året.

Planerar för 6 månader
Så nu har jag skrivit ut nästan alla sidor i denna planerare och bundit ihop dem till ett häfte, det är praktiskt att ha allt på ett ställe. Jag valde att bara skriva ut blad för sex månader för om den är bra så kan jag göra fler och är den inte bra har jag inte gjort massor av sidor i onödan. Dessutom slits ju planerare så om min är så använd att den faller sönder får jag en ny fin efter ett halvår ändå :)



-----------------------------------------------------------------------------

Varje dag i december är det ett pyssel, tips eller inspiration om den mysiga julen och decembers högtidligheter. Kom med och hälsa på här hos Floweret och få en dos vinter och mys.


0 kommentarer:

 
Google+