onsdag 10 september 2014

Hitta rätt färger till ditt fotografi





Det kan vara svårt att hitta exakt rätt färg från ett foto då jag vill använda den på ett fotografi eller skriva en text på den som passar bra till. Jag har inte perfekt gehör då det gäller färglära...
Till min hjälp hittade jag ett verktyg på en webbplats som letar reda på färgpaletten på ett valt foto. Nu har jag testat den och det gick rätt så bra...

Den jag har testat idag hittar du här: http://www.cssdrive.com/imagepalette/

Skärmdump från: http://www.cssdrive.com/imagepalette/

Sidan ser ut som ovan när du har laddat upp ditt foto och fått en egen färgkarta presenterad för dig. Du kan även skriva in en webbadress och få fram rätt färgkoder från ett foto du hittar på nätet.



Fotot ovan är från min första test av detta färgkartaverktyg. Lingonen fick gräddelina färgvänner på kartan och alla höstlöv och mossan fick sina avbilder också på min färgkarta.

Om du ska inreda ett rum eller göra en scrapbooksida kan verktyget vara bra för du får fina passande färger att använda som ger ett enhetligt och balanserat uttryck direkt. Du behöver inte fundera utan bara köra.



Det är bra att den färfiga färgkartan går att ladda ner som en fil också så du behöver inte ta skrämdumpar som jag har gjort för att veta vad du ska välja för färger...

Kanske kan vara kul att fotogrfera kläder och se vad som färgkartan anser ska matcha - du kanske får nya tips om hur du ska bära dina kläder... med vilka accessoarer du ska slänga ihop din utstyrsel...


Det märks att det är höst av dessa foton jag tog på morgonens hundpromenad, det är bara murriga varma toner. Ska bli kul att testa vinterbilder och sommar bilder sedan...

Lycka till!

ps. gillar du inte sidan ovan så har du mängder av andra ställen att söka färger via se nedan där har jag länkat ett gäng ds.

Andra ställen att hitta färgpaletten:

COLORHUNTER

GINIFAB

IMAGECOLORPICKER 

COLOR PALETTE GENERATOR

0 kommentarer:

 
Google+