måndag 8 september 2014

Äkta vara - hur vet jag det?

Under en sökning efter hur citronsyra tillverkas hamnade jag på en informativ webbplats nämligen ÄKTA VARA. 





Vad är "Äkta vara" då?

De beskriver sig såhär på deras webbplats:
Citat

  • En ideell medlems- och konsumentförening som driver frågor om bättre matkvalitet: färre tillsatser, mer råvara – mer mat i maten!
  • En sajt: På www.äktavara.org finns det dagliga nyheter om mat. Där bloggar vi från Äkta vara och journalisten och författaren Mats-Eric Nilsson, som bland annat skrivit böckerna Den hemlige kocken och Äkta vara. På sajten hittar du också en Livsmedelsguide, en Sverigeguide, en E-nummerguide och många andra tips.
  • En facebooksida för snabba nyhetstips och diskussionerwww.facebook.com/aktavara
  • En livsmedelsmärkning för dig som vill undvika tillsatser i maten.

Slut på citat.

Varför ska jag bry mig om äkta vara?

Om du ser till dig själv så är det för din egen hälsas skull, ju färre extra tillägg i maten så har du allt mindre risk att stoppa i dig något onyttigt. Onyttigheter ger sämre hälsa - kanske inte imorgon men om 10 år. Vem vill inte vara frisk och kry så länge som möjligt?

I ett större perspektiv så hjälper du mathantverkare och företag att kunna satsa på ren mat och i nästa steg så hjälper du vår natur att slippa få onödigt stora utsläpp i form av konstigheter du bajsar ut eller lägger i komposten.

 

Är webbplatsen bra?

Det är verkligen en bra sida med massor av information som inte direkt går att plöja igenom utan mest kanske får bli en referensplats dit jag går för att leta specifik information om något jag är nyfiken på eller att jag läser nyheterna då och då.
Jag hade ingen koll på produktmärkningen äkta vara utan det var bra och kul att få reda på vad den var dvs mat utan tillsatser.
En fin webbplats som frontar en förening som visar att "vanliga" människor kan göra en instas för det de tror på om man satsar tid och svett på att ta reda på allt man kan och dela det vidare.
 

Tips på kul info:

En av sidans bloggar har en kul info om Brasiliens livsmedelsverk vars råd till konsumenterna är att njuta av maten oxh inte göra en massa annat då du äter utan låta måltiden ta plats i livet... vore rätt trevligt om det Svenska livsmedelsverket också anammande den lite mer sociala biten också och inte bara krävde temperaturkontroller och obrutna fryskedjor för en bra mat...


Ha en fin dag allihopa!

0 kommentarer:

 
Google+