fredag 20 mars 2009

vård av sjukt barn

Jag har bara en gång anmält vård av sjukt barn och då skrev jag olika datum på pappret som jag gav till dagis att skriva under och det jag fixade via internetanmälan så då fick jag hem ett papper där det stod att jag skrivit fel och fick lov att fixa till det. Då skrev jag tebax att ni kan väl ändra datumet eller göra det ni måste. Jag fick hem ett nytt papper som dagis skulle skriva under och det glömde jag skicka in så sedan fick jag ett nytt brev där försäkringskassan meddelade att de inte kunnat ta beslut i ärendet eftersom jag inte lämnat in rätt papper och därmed inte kan ge mig dedärig hundralapparna i vab.

Jahapp.

Inte undra på att det blivit mer byråkrati och dyrare för försäkringskassan att låta personalen intyga att barnet visst varit sjukt och visst har inte föräldrarna lurats och lämnat in ungen ändå och suttit hemma och ätit praliner och håvat in storkovan i VAB.

Undra ifall de har sparat in pengar till oss skattebetalare eller om de på ett listigt sätt fått ut mer i löner till sina anställda iom övertid för blankettgranskande och alltså samtidigt minskat de pengar vi kan få ut i bidrag .

Vi bara förlorar på alla bidrag känns det som. Det går att fuska till sig dem och det är besvärligt att granska ifall man borde få bidrag och de som verkligen behöver bidrag får det inte för de är för sjuka, friska, dumma, smarta eller ja vem vet vad.

JAG ÄR SÅ LESS PÅ BIDRAG.
Jag gillar tanken och jag sympatiserar med idealet betala efter förmåga och få efter behov men ack vad svårt det är att tillämpa på riktigt. det kommer aldrig att bli rättvist.

Nu har jag varit hemma med sjukt barn i två dagar och glömt att anmäla det så nu blir det inga bidrag, det hade jag gjort även ifall det inte funnits krav på intyg. Alltså att glömt att anmäla så det tror jag är det smartaste försäkringskassan gjort - att tvinga föräldrar att anmäla att de är hemma mitt i febervrål, medicinköpande, sömnlöshet med snortorkande.

Såhär blir det:
Jahapp få se då ska jag ladda ner ett dokument eller gå in via BankID eler dylikt och intyga att jadå jag skulle ha jobbat egentligen få se 8 timmar heltid jepp aha jo jo, jodå det är en sjukdom och precisera det på två sidor blankett få seeee nu f-ö-r-k-y-l-n-i-n-g eh kommer du att ta ut fler dagar i anslutning till denna dag? eh tja det vet jag väl inte förrän imorron om ungen kräks över frukosten jaha nej då blir det till att kryssa i ruta nej. Jaha en fråga om vad den andra föräldern gör nu då - arbetar eller sitter hemma och äter praliner NEJ MEN FÖR SJUTTON hade han varit hemma hade jag väl för i )/(%%#"#¤ inte behövt vabba....

Argh.

Känns som om försäkringskassan utgår från att jag ska ljuga.
Nej jag ljuger inte jag försöker bara få ut den ersättning jag har rätt till.

Denna gång blev det inget vabanmälan för den sjuka ungen har lyckats leka med min bankdosa och spärrat den och mitt BankID gick ut för några veckor sedan och för att låsa upp bankdosan föra tt få tag i ett nytt Bank ID så måste jag åka 180 km tut och retur till närmaste bankkontor så nejhej då blir det ingen anmälan idag.

Undrar ifall jag kan anmäla någon för diskriminering istället?
Att nu har jag blivit diskriminerad för barn i min närhet har missbrukat min bankdosa eller att vabreglerna ger mig utslag, nej det kanske går under sveda och värk hum hum...

Ja jag är tacksam över att ha ett social skyddsnät men ska det vara så krångligt?
äh. Ska ta och se till att irritera mig över något väsentlig istället som om jag ska teckna några nya aktier i SEB:s nyemission eller kolla på vem som går vidare i Lets dance?

Skingra tankarna och surfa runt lite medan barnen sover gott i alvedonruset.

0 kommentarer:

 
Google+