söndag 22 februari 2009

JAG - avgränsning

Hej, repat mig från sladd och barnkalas ;) och här kommer del tre av JAG-kursen, det var visst om avgränsning av arbetet och först nästa gång en gästdesigner men jag ska leta reda på filerna med den danska, finska eller norksa designern och lägga ut det till veckan eftersom jag lovat en gäst inte ett tråkigt avsnitt om avgränsning...

Tack alla för mail och kommenterer här och på forum för olyckan, kan behöva alla stärkande ord för även om det gick bra så var det läskigt...

Nåja över till kursen:


Avgränsning
- Vill du ha ett bra slut?

I princip alla mina försök att begränsa mig och göra projekt som är
greppbara i tid och rum brukar misslyckas. Det ger mig ibland både stress
och irritation. Varför kan inte jag avsluta ett projekt?

Detta är något jag tänker rätt mycket på och här kommer jag att ge förslag
på hur du kan lösa det eller hur du kan lära dig att leva med det...

Jag brukar starta att göra något jag gillar och sedan kan det bli hängande i luften
när min lust tar slut. Det är irriterande att ha minialbum som inte är färdiga och
min stil har förändrats så mycket att jag inte kan göra klart albumet för det skulle
se helt annorlunda ut än vid starten. Frustrationen kan göra mig arg och orsaka
att jag tappar lusten att skapa.

Viktigt är då att tänka att antingen så löser man problemet eller lever med det. Jag
har olika lösningar beroende på projektet eller mitt humör.

Inget är fel – om det är rätt för dig.

Flexibilitet
I detta projekt till denna kurs löste jag det så att jag gjorde ramarna, dvs alla
avdelningars startsidor samtidigt så de blev lika. Sedan kan jag lägga till sidor
bakom varje startsida i olika stil utan att helheten blir förstörd för albumets stil
behålls ändå när varje del ser likadan ut. Ringpären gör även att jag kan lägga till
sidor senare då jag upptäcker att det saknas något som jag gärna vill ha med
utan att jag måste göra om hela albumet för att ändra antalet sidor.

Det finns inte så många råd när det gäller den flexibla stilen. Du antingen gillar
den och mår bra av den eller blir frustrerad och behöver byta arbetsmetod.
Det enda är väl att om du råkar ha den stilen men gärna vill bli färdig så är det att
välja små korta projekt som du kan bli färdig med fastän du inte tänkt igenom dem
så noga. Gäller att tajma Du och din kreativitetstopp så de är lika långa – orken
räcker hela tiden ut med andra ord. Eller stå ut med att du inte blir färdig.

Ordning och reda
Det är så skönt att veta att ett projekt tar slut och att jag kan ta mig an nya
utmaningar utan att ha något gammalt hängande i bakhuvudet. Då är en
planering perfekt att ha. Att tänka efter före helt enkelt.
Gång på gång har jag skrivit ut sidor från denna
hemsida: http://organizedscrapbooks.com

Du ser deras scrapbooksideplanerare här bredvid och
den är bra och lätt att göra och få ordning och reda på
sina tankar kring planerandet. Jag har aldrig kommit
så långt att jag fyllt i sidan och gjort som det står där
men du kanske har bättre tur.

Däremot gillar jag ett tips jag har hittat där, att
schemalägg tid för scrapbooking varje månad i din
kalender så får du något gjort. Om du vet att du ska
göra något en viss tid så brukar det hända eller hur!!??

Så skriv in i kalendern några tider där du ska jobba med den här kursen vettja!
En sak som har hjälpt mig att hålla tidschema och bli färdig är att göra all text
färdig till ett projekt först. Då vet jag vad jag vill illustrera, vet hur stor plats min
text tar och hur mycket plats jag har över till fotografier och dekorationer.
Gör en skiss över hur du vill ha din sida och följ den, gärna för hela albumet, så
slipper du uppfinna hjulet för varje sida du gör. Det tar MYCKET tid att göra en ny
design för varje albumsida, spara den till att bli färdig istället.

Dina fem delar
Dina delar är tänkta att ringa in dina favoriter som du vill förmedla och därigenom
ge dig glädje och lust till skapandet. Då borde rimligen din ork att slutföra ett
projekt räcka ifall du är den mer flexibla eller till och med lata varianten (vilken jag
är emellanåt) och du som är ett planeringsfreak njuta av att prydligt sortera upp
ditt liv i fem raka och klart avgränsade delar!


Några frågor till dig att tänka på:
Är det viktigt för dig vid starten av ett projekt att du vet att du kommer att få ett slut
på det? Eller är det inte det?

Är ditt nuvarande sätt bra för ditt skapande och sinnesro eller behöver du ändra
dina vanor?

Testa att göra tvärtom mot vad du brukar göra (dvs. om du planerar allt i detalj så
släpp loss och lek och om du bara låter allt flyta så planera ditt arbete denna
gång) – hur kändes det?

Nu har du tre blad från denna kurs att börja med och en hel del frågor att ta
ställning till.

Ladda ner som PDF

0 kommentarer:

 
Google+