söndag 11 maj 2014

Inspiration: Vad är viktigt?

 Vad är viktigt för dig?

Det kallas livspussel med stress, karriär och fulländad fritid. Väluppfostrade barn, ett vackert hem och en frisk och sund kropp. När är du nöjd? Blir du nöjd eller är du alltid missnöjd?

Tycker begreppet livspussel känns fel, som om alla bitar måste vara med. Du behöver inte alla bitar, ta de bitar du orkar med och just dessa kanske gör dig alldeles nöjd ifall du vågar känna efter.



Relationer

I "Grannliv" nr 3 2013, Granngårdens kundtidning, finns en intervju med Anne Lundberg som är programledare i SVT. Hon sa såhär om de som varit med i programmet "Himlen kan vänta" som handlar om människor som fått diagnosen dödlig cancer:

"Relationer. Det var det som blev viktigt, och det är en lärdom som jag gjorde av att göra den serien. Inte en enda av dem önskade att de hade arbetat mer, kan jag säga."

Så om du undrar vad det är som saknas i ditt liv så vårda relationerna, även om du tror de är i bästa form kanske inte alla runt dig håller med dig om det.

Påsken gick jag runt och påskade med barnen och slogs av hur sällan jag går hem till grannarna bara för att säga hej. Det är av olika anledningar att jag går dit men inte bara av den allra enklaste och finaste och faktiskt allra mest viktiga anledningen: att jag tycker om dem och att jag mår bra av att tala med dem.

Så om det är något jag vill ändra på är det att oftare gå och hälsa på människor i min omgivning.




Leva i nuet.

Vad förvånar Dalai Lama allra mest?
Jo han svarade:

 "Människan. Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar. Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som om hon aldrig skulle dö. Och så dör hon utan att ens någonsin ha levt"

Ut och njut av din söndag

Så jag lämnar åt dig denna söndag att skåda inåt och fundera över hur du kan må bättre och leva i nuet mera...


1 kommentarer:

www.frufura.se sa...

Sååååå kloka ord <3

 
Google+