söndag 4 augusti 2013

DIY: Rengör ansiktet med olja "OCM-metoden"

Det verkar logiskt och låter smart men kan det verkligen vara så enkelt?

Rengör din hud med olja och slipp använda hudkräm efteråt. Jahapp. Ja det var visst så enkelt. Denna metod var poppis under det glada 70-talet och har kommit till ytan igen genom olika hälsoforum och bloggar på nätet.

Under mitt sökande efter schyssta sätt att tvätta mig och hålla mig ren och lukta gott och dessutom vara snäll med min hud och miljö samt undvika "djurförsökta" produkter verkar detta vara lösningen på många problem eller snarare uppfylla alla mina kriterium när det kommer till att ta bort smink och hålla huden fräsch från pormaskar.

Den kallas OCM-metoden Oil cleansing method / Oljerenögringsmetoden

Hur gör du?
Gå till ett apotek och köp Ricinolja (kallas castor oil på alla engelskspråkiga sidor om du googlar det) och sedan ska du välja en annan schysst olja tex olivolja eller solrosolja (i vilken butik du vill) verkar vara de som anses vara snällt mot alla typer av hud. Välj gärna ekologisk olja om du hittar någon för det är ju bra att undvika besprutningsrester i din olja.



Det här hade jag hemma och är vad jag testar just nu.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Steg 1
Du ska blanda de två oljorna, ricinoljan och valfri annan olja i en liten flaska. Häll en klick i handen, stor som en enkrona ungefär, och massera in det  ordentligt  i ansiktet. Ta gärna för mycket än för lite och massera länge och noga.

FET hud: 30% ricinolja 70% solrosolja
BALANSERAD HUD: 20% ricinolja 80% solrosolja
TORR HUD: 10% ricinolja 90%solrosolja

Steg 2
Spola vattnet i din vattenkran till att det blir så hett som du står ut med och stoppa ner en handduk i vattnet och vrid ur. Lägg den i ansiktet och värm huden i 5- 10 sek tills handduken svalnat och gör om proceduren 2-3 ggr.

Steg 3
Tag handduken och försiktigt ta bort oljan som är kvar. Färdig.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Torr känsla i huden?
Om du känner dig torr i huden efter att ha gjort detta så smörj in dig med en liten gnutta av din oljeblandning eller ändra blandningens oljor. 

Känns huden fet?
Ändra blandningen, då är det inte rätt delar i din oljeblandning, öka andelen ricinolja som verkar uttorkande.

Är du besviken?
Tja det tar visst några behandlingar innan din hud vänjer sig vid detta nya efter att ha vant sig att få oljan borttvättad och ersatt av andra fetter i din hudkräm. Ge inte upp - testa ett par gånger innan du kastar in handduken...

Vår hud är ju van vid en mängd olika kemikalier som vi matat den så visst kan det bli knas att göra nytt men om du känner att detta bara är ett elände för dig så gör inte om det. Du känner ju din egen hud bäst så lita på magkänslan.

Hur blandar jag oljan?
Jag har valt att testa 3 delar ricinolja och 7 delar olivolja men det kändes torrt i huden efteråt för mig. Jag har testat tre gånger med den blandningen och gnuggat in lite extra. Det känns lite torrt men provar några gånger till för att vara säker. Om det inte funkar får jag öka andelen olivolja helt enkelt.

Andra problem
Det finns massor av olika oljor och de har alla olika egenskaper och passar olika hud, läs in dig på vilken olja som kan vara bäst för din hud ifall olivolja eller solrosolja blir fel. Druvolja verkar visst både lukta illa och ge stor risk till acne så det kan vi ju låta bli eller hur. Andra oljor som en del har är kokosnötsoljadu luktar som en bonty vilket kan vara kul, valnötsolja är visst en lätt olja och inte lika tung som kokosnötsoljan. Tja det här är jag inte så kunnig på så ta och sök reda på mer info om du behöver.

Mer information hittar du här: http://www.theoilcleansingmethod.com/

2 kommentarer:

C sa...

Hur går det med oljorna..?

Jag är själv frälst sen ett drygt år. Dock köper jag färdigblandad rengöring från c7o Gerd då det är snäppet bättre för mitt fejs.

Sonen, den yngste, har fallit för änglamarks balsam och använder nu endast det till lockarna... Har du testat balsamtvätt?

Unknown sa...

Hejsan - går bra med oljorna men har fuskat lite och tvättat med duschtvål i duschen på resan men hemma är jag oljorna trogen. Kan inte säga jag märket någon skillnad varken bättre eller sämre i min hud, fungerar bra faktiskt. Har inte testat balsamtvätt - kanske nästa experiment...

 
Google+