Det är något mycket befriande att vara organiserad, att veta att man är i tid och man har koll på det som borde och ska göras. Problemet för mig i alla fall är att jag sällan riktigt når dit. Viljan finns men i slutändan blir det inte så mycket gjort. Nu senaste tiden då jag hängt på pinterest ett tag (ja jag vet en usväng vad det gäller policy) och hittat mängder av orgaiserade människor som delar med sig av fina organiserade utskrivsbara papper som bara ska fixa allt åt en om man skriver upp och tar det i system.
Jag skriver ut och tycker det är ett tjusigt papper men sedan glömmer jag bort det och skriver inte upp vad jag ska göra eller akuta telefonnummer eller måltidsplanering. Det blir en stress när jag ser pappret och tänker skit också nu gjorde jag det här i onödan igen. Mer stress av en organiserad tillvaro.
Stress är ohälsosamt och ett sätt att minska stress är att ha kontroll, kontroll på ett sunt sätt. Här är vad jag lärt mig på sistone om det.
Ut ur huvudet och på papper
En bra grej med listor är att du får det ur huvudet och ner på papper och kan pricka av och vara nöjd.
Grejen är att jag gör lite listor som är oorganiserade de handlar om allt möjligt och när jag gör en grej på listan så poppar det upp sjuttioelva andra saker som jag tar på vägen och plötsligt så är jag miltals ifrån var jag började och kan inte pricka av något på listan.
Exempelvis så ska jag vika tvätt och hittar ett gäng spikar jag plockat ur ett par byxor och då tar jag med mig dem in i garaget och där ser jag en hög med cykelhjälmar och bär in dem till hallen där det står en kasse med bortglömda kläder och då lägger jag dem i tvättkorgen och tänker att HM var det inte något jag skulle göra här inne i tvättstugan men som jag glömt HM vad kunde det vara...
Det måste finnas ett bättre sätt...
Tvåminutersregeln
En klok bok jag lånade på biblioteket "Få det gjort!" av David Allen handlade om att få saker gjorda *surprise* och där var en av de centrala bitarna 2-minutersregeln. Kan du inte fixa det på 2 min sortera det till en av dina definierade högar.
Du ger varje uppgift en plats i ditt liv och antingen gör du det som går att göra på 2 min, ex lägga ett papper i rätt pärm eller ringa och boka tandläkartid, ELLER sorterar det i en hög som du bestämt innan. Dessa högar kan vara ett filsystem i en arkivmapp där du skrivit upp vad varje fack innehåller och du har då ordning på det du ska göra. Att skriva upp i en kalender NÄR du ska göra en specifik sak är en hög dvs du lägger uppgiften där den hör hemma och kan sedan låta bli att bry dig tills den rätta tiden dyker upp.
Gå igenom allt
En andra central bit i den boken var att gå igenom allt. ALLT. Du ska avsätta 8 timmar en dag att gå igenom alla dina gömda "att göra"-listor du har gömda i huvudet, i datorn, på köksbänken, i kataloghögen, i försäkringsmappen, i tidningshögan JA ALLT. Dessa ska du gå igenom med tvåminutersregeln och hitta en plats för det i ditt liv och sedan veta att du antingen arkiverat det som referensmaterial (Jotexkatalog i kataloglådan för att beställa gardiner) eller noterat det i kalendern (ringa släkting och gratulera) slängt det eller tagit itu med det direkt om det går att fixa under 2 minuter eller lämnat över uppgiften till någon som klarar det bättre.
Göra följauppnotering
Ibland kan det vara bra att göra en notering i kalendern för att komma ihåg att följa upp något. Om du du har lämnat över uppgiften att beställa present till släkting till någon så skriv upp en tid då du ska kolla om det är fixat så du har sinnesro över att dels 1. du har delegerat 2. du har en tid du ska kolla ifall det är fixat --> du vet att det är okej att släppa den grejen ur tanken och gå vidare för du HAR KOLL!
Lita på systemet och följ det
Nyckeln till stressfri organisering verkar vara att ha kontroll på ett sätt som gör att du inte behöver bry dig ifall du har kontroll - du har ett system som har kollen åt dig. Grejen är att du ska lita på systemet och du ska ölja det så kan du tryggt veta att saker komemr att påminna dig om vad som ska göras antingen om du har en kalender i telefonen eller en i papper.
Nu är det bara kvar att avsätta en dag eller två till att gå igenom mina högar av måsten och borde och sånt som är viktigt och sånt som kan slängas. Då har jag sedan ett system jag kan lite på och stressa av helt och känna mig tillfreds. Låter bra. Ska besluta vilken dag jag ska starta det på bara ;)
2 kommentarer:
hihi, och jag som ansåg mej vara en organiserad människa ;P skulle nog behöva åtskilliga 6-timmars perioder innan jag fått in detta system :)
Ja uschanimej det är det som hindrar mig ;)
Skicka en kommentar