fredag 13 september 2013

DIY: Ingefärste mot förkylning

 

En dag ute i hallonbuskarna hade jag sällskap av en flitig geting, den fick ha sitt hallon i fred och jag fick plocka i lugn och ro på andra sidan. Bra då man kan fredligt samexistera...



 I förskylningstider håller jag mig frisk genom att tvätta händerna och dricka denna blandning:

Ingefärsdryck med honung och citron
Skala och skiva en bit ingefära som du häller kokande vatten över.
Ta en sked honung och rör om i vattnet och tillsätt så mycket koncentrerad citron du tål. Går givetvis lika bra med vanlig citron som är skivad eller pressad men jag hade ingen hemma så då får det duga med koncentrat.

Ha antingen ingefäran direkt löst i koppen eller om du tycker det blir för starkt så lägg dem i en tekula och ta bort ingefäran då smaken har blivit stark nog för dig.

Peppar peppar än så länge funkar det men till slut kommer det väl någon bacill som får mig på fall...


Vi har haft några fina soliga varma dagar här i södra lappland. Nu har  vi trots det minusgrader på nätterna och rätt segdragen dimma på morgonen men eftermiddagarna kan bli rätt varma som här då vi tar oss en lyxfika på altanen. Polkagrisströssel det är grejer det.

Trevlig fredag till er alla!

0 kommentarer:

 
Google+