onsdag 17 december 2014

17 dec: Supernabba fingerlösa vantar eller handledsvärmare

Fantastiska enkla fingerlösa vantar/handledsvärmare du kan knåpa ihop framför tv:n eller då du väntar på något gott är inte att förakta - kan bli kalasbra som julklapp med!




Sticka fel - kan räddas till handledsvärmare!
Jag råkade sticka för bred tub med rundstickor för att det skulle bli benvärmare så istället sydde jag med symaskinen två rejäla sömmar mitt på den tuben. Sedan klippte jag mitt mellan de båda sömmarna så jag delade tuben i två tuber och fick två handledsvärmare istället. Det skrev jag tidigare om HÄR

Köpa garn
Jag är alltid på jakt efter schysst garn och helst ekologiskt eller så nära det går. Mamma och syrran färgar ullgarn själv och de har ett nästan aldrig sinande lager som jag får ta ur men nu har jag hittat ett garn jag funderar på nämligen Viking of Norway Alpacka. Du kan hitta det hos min samarbetspartner knittingroom:
Handla ditt garn hos oss idag - knittingroom.se

Om det är ngn som har testat det så får ni gärna höra av er så jag vet vad jag har att vänta mig.


En annan variant
En annan är att sticka eller virka en bit som du syr ihop och lämnar ett hål för tummen i sidsömmen. Då hamnar det mer stickat på handen och tummen blir lite mer fri.

Du som behöver en videoinstruktion kan titta på den här fina filmen från Joannes web som visar mycket bra hur det går till:



Besök gärna Joannes web som har massor av fler bra tips och filmer som lär dig massor om att sticka!


JULFEST
Ikväll är det julfest på Saxnäs skola med luciatåg, uppträdande och fiskedamm bland annat så det blir fullt fart och maxat med julstämning för mig idag.




-----------------------------------------------------------------------------

Varje dag i december är det ett pyssel, tips eller inspiration om den mysiga julen och decembers högtidligheter. Kom med och hälsa på här hos Floweret och få en dos vinter och mys.



OBS - Idag innehåller blogginlägget en affiliatlänk om garn och ifall du klickar på länken och handlar där får jag en liten ersättning. Jag gillar butiken och skulle inte länka till den ifall jag har dålig erfarenhet av den. Hoppas du tycker det är ok för då kan jag fortsätta driva denna blogg lite mer seriöst med hjälp av dessa länkar.

0 kommentarer:

 
Google+