tisdag 23 september 2014

Tre kuddar av en filt - DIY





Att bli less på en sak är världsligt men vad som är kul är när den saken går att omvandla till något nytt och användbart. En filt som ingen längre valde blev tre omhuldade kuddar istället.

Själva tekniken att göra kudden är den samma som vid mina andra kuddprojekt dvs örngottsmodellen.

Så tag en filt som räcker till att vikas dubbelt över kuddvaret och en liten extra bit som blir omlottbiten inne i kudden. ELLER ta en mindre innerkudde/kuddvar :) så räcker den längre...




Här var det en filt som räckte till tre överdrag.


1.

Vik din filt och se ifall den räcker till att göra en kudde som visas ovan eller till hur många det kan räcka till. Jag gjorde en kortare flärp än jag brukar som går omlott inne i kudden bara för att få ut fler kuddar ur filten.



2.
Klipp ut lika långa bitar som du behöver och vik dem som bilden ovan visar innan du syr ihop långsidorna.






3. 
Vänd kudden så den får sin rätta sida ut. Du kanske behöver sy fast band eller en knapp vid omlottvikningen (se foto ovan) så du kan fästa ihop kortsidan så att inte innerkudden ramlar ur. Det ser och märker du ifall du behöver när du använder kudden. Jag undrar själv om det inte är läge för en knapp nu på mina kuddar...


4.
Stoppa in innerkudden och mys.





H Ö S T D A G J Ä M N I N G

Idag är det höstdagjämning och det betyder att dagen och natten är ungefär lika långa detta dygn PÅ HELA JORDEN för att sedan ändras mot att dagen minskar och natten ökar sin längd här på norra halvklotet.  Denna fakta har jag hittat via www.smhi.se.

0 kommentarer:

 
Google+