söndag 21 september 2014

Hara hachi bu - del 1 i lev längre


Hur ska jag som är lat, matglad och glömsk fixa dessa råd?


Tidigare här i bloggen skrev jag om hur de gör och lever sina liv på japanska landsbygden och om vilken enormt hög ålder de då får. Idag tänkte jag kolla på en av deras råd lite mera nämligen det som heter Hara hachi bu på japanska och på svenska blir: sluta ät innan du blivit riktigt mätt... 

Kan det verkligen ligga något i det?
och
Hur i hela friden ska jag fixa det?

Råd nummer ett från de gamla i Japan löd alltså:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.  ”Hara hachi bu” = Sluta äta innan du blir mätt.  

  • Viktigt är VAD du äter, NÄR du gör det och HUR du äter och HUR mycket. 
  • Den som äter lite måste äta bra. 
  • Ät fiberrika grönsaker, gröna bladgrönsaker, sjögräs och alger. 
  • Mer fisk än kött.
  • Odla själv grönsaker och medicinalväxter. 
  • Champuru = balanserad blandning, är nyckeln.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Äta lite men bra grejer

Okej - det här om att när man äter lite så måste det man äter vara av bra kvalitet - det har vi lärt oss i sommar nu när sambon har genomgått en gastric bypassoperation och minskat magsäcken. Annars riskerar ätaren att få för lite näring, en falukorv är sämre än en köttbit av samma vikt för i korven finns en massa onödig utfyllnad som potatismos, fett eller vad det nu kan vara medan en köttbit innehåller bara näring som är koncentrerad och bra.

5:2 dieten är väl också en variant av detta sätt att se på ätande - att man inte ska bli proppmätt, att kroppen klarar sig på mindre mat än det vi fyller den med tills vi är jättemätta.  I 5:2 dieten är det dock uppdelat på hela dagar som man inte får bli jättemätt istället för varje måltid som japanerna förespråkar. 

~ MEN jag gillar ju att äta mycket -  äta är bland mina favvogrejer att göra! ~

Hara hachi bu betyder inte att man ska svälta sig utan att inte ta den där extra portionen bara för att det är gott gissar jag. Det kanske snarare är frågan om att träna sig att känna igen sin egen mättnad än att skära ner hårt på maten. Vi äter oftast för mycket i Sverige generellt och av fel saker för vi är lite för tunga för vår hälsas skull i gemen.

Fast grejen är ju att vi VET vad vi borde göra men hur i hela friden ska jag GÖRA det?
Stark karaktär?
Belöningssytem?
Ja jag vet inte riktigt - får fundera.




Mättnadsignalerna är svaga

Mättnadssignalerna från kroppen är mindre tydliga än den akuta hungerkänslan som helt kan  slå ut alla andra känslor. Om vi äter långsamt och tuggar noga så inte bara finfördelas maten bättre och magsäcken kan jobba effektivare utan vi kan bättre hinna uppfatta signalerna om att vi faktiskt är mätta än om vi kastar i oss maten och efteråt blir äckligt mätta då signalerna hinner ikapp oss.

Äter du en rätt kan magen enklare avgöra när du är mätt än om du väljer flera olika från en buffé. Mättnad kommer också snabbare om du äter varm mat än kall så komplettera din sallad med en varm dryck tex så får du mättnaden på rätt köl. 

Åååålrajt - så då ska jag alltså:

ÄTA LÅNGSAMT
ÄTA VARM MAT - ELLER DRYCK
ÄTA EN SORTS RÄTT - INTE FLERA 
 
Känns ju inte direkt omöjligt att fixa - eller?




Bara på lördagar... mmmums... snabb microkola...




Champuru - en bra blandning

Vad är då en bra blandning när det kommer till mat? 
Det finns väl lika många svar på det som det finns människor och magar - vi reagerar olika allihopa för olika ämnen och blandningar. Dock går det att göra några generaliseringar som ger lång mättnadskänsla och jämn blodsockernivå och minskar sötsuget vilket alla tre är lösningen på att äta lite mer lagom stora mängder av föda.

En bra frukost sätter ribban för dagen och för att du ska slippa bli tokhungrig så satsa på mat som håller dig mätt länge såsom havreflingor och ägg säger "bramatgurun" Paulun i alla fall.

Byt ut kött minst en gång i veckan till bönor, ärtor, linser som ger dig proteiner och mineraler ändå som tex kidneybönor eller kikärtor. 

Ät grönsaker och frukt till varje måltid, tre rejäla nävar grönsaker och två frukter är lagom per dag.

Var noga med lördagsgodis - låt det inte bli tisdag OCH torsdag OCH lördagsgodis...

Jag tänker mer såhär:

Hellre lite fel än allt rätt.

Jag kommer att göra fel val hela tiden men om jag gör rätt val större delen av tiden så jämnar det väl ut sig - eller hur!

Så - odla mer själv, var noga med att få i mig blandat med olika mat, öka fiskätande och minska köttätande och ät långsamammare så jag hinner känna mina svaga mättnadskänslor.

Okaj. Då kör vi.

 







Källor:

Bli mätt och nöjd med mindre mat
http://www.ga-ner-vikt.se/Bli-matt-och-nojd-av-mindre-mat.php

Så enkelt blir du lagom mätt
http://mabra.com/sa-enkelt-blir-du-lagom-matt/ 

Hungrig hela tiden?
http://mabra.com/hungrig-hela-tiden-kostexperterna-ger-sina-basta-tips/

Hälsosamma matråd
http://www.1177.se/Tema/Halsa/Mat-och-naring/Halsosamma-matrad/Halsosamma-matrad/


2 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Jag började med lågkolhydratkost för 8 månader sedan pga av problem med magen. Och jag är helt frälst. Eftersom jag nu måste äta mer naturligt fett för att få i mig energi, så känner jag tydligt när jag är mätt. Jag håller mig mätt länge och har inte längre blodsockerfall. Och dessutom inga magsmärtor mer. Jag har fått lite ett nytt liv. Äter gott, nyttigt (mycket grönsaker), naturligt (så lite tillsatser som möjligt) och ekologiskt så mycket som möjligt. Mår så bra med den här kosten och rekommenderar den till alla.

Camilla Stenlund sa...

Så grymt bra att du hittat din kost! Jag mår rätt bra men äter för mycket så din metod verkar supersmart. Jag behöver hitta sätt att vara mätt längre på och lågkolhydratkost kan definitivt vara ett sätt. Kul och inspirerande Maria!

 
Google+