söndag 30 juni 2013

Ordning och reda: Jobbet


Ta kontroll över din arbetsdag.
Energitjuvar och tidsknyckare finns överallt - ibland är det jag själv som agerar tidstjuv åt mig själv genom att vara trött, hungrig, sjuk eller bara lat.

Här har du min lista över det jag försöker påminna mig om - beroende på vad jag gör för jobb måste jag ju ändra listan men prio ett är mig själv - vad kan jag göra för att få min dag att bli bra så jag tål påfrestningar ... och det ska gudarna veta att jag behöver jobba på - att ta påfrestningar - fråga min familj så får du höra en hel del otäcka sanningar om mitt humör och stresstålighet...
  
 Kom ihåg att klappa dig själv på ryggen ibland oxå.



Min ordning och reda lista för arbete


  1. Less is more - inte alltid att göra flest saker som är smartast utan VAD du gör. Välj saker du ska göra färdigt och gör dem istället för att tävla med dig själv att hinna flest saker på kortast tid.
  2. Ta en planeringsdag eller planeringstid per dag och strukturera dig. Vad ska du göra som är viktigast, har du några saker som ska göras inom en viss tid eller kan du lägga upp arbetet som du vill?
  3. Ta e-posten när du hinner - planera in en tid för den och håll den. Låt inte din e-post bestämma för dig vad du ska göra - planera först din dag läs e-posten sedan - annars kan du tappa fokus på vad du vill och tampas med vad andra vill. istället.
  4. Ta tag i uppgiften. Vänta inte till sista timmen att göra det du fruktar. Jag brukade lämna pluggandet till dagen innan tentan ibland och det gick ju allt annat än strålande så vad kan jag dra för slutsats av det - PLANERA dig dag GÖR det VÄRSTA FÖRST!

Ett mål utan planering är bara en önskan...


0 kommentarer:

 
Google+