fredag 16 januari 2015

DIY: Sticka resår

Det är praktiskt att kunna sticka resår men jag har inte direkt varit bra på det hittills. För att sticka resår använder du de två grundmaskorna rät och avig maska. 

Du byter mellan dem när du ska skapa resår med stickning, så då får du en mer flexibel stickad bit som passar tex till skaften på strumpor eller mudd till tröjärmar och halsringningar. 

Nu har jag äntligen fått det att funka och det blir faktiskt en användbar resår- hur gör jag då?





Varannan eller två och två?


Jag har fått tipset att sticka varannan maska rät och varannan avig då jag ska sticka resår men det funkade inte alls för mig. Problemet är att jag glömmer bort vilken sort jag ska sticka och det är svårt för mig att lista ut vilken det är när jag tar upp stickningen efter att ha lagt ifrån mig den ett tag. Däremot fungerar två maskor av vardera sorten mig bättre för då ser jag bättre vad det är för typ av maska jag ska sticka.

För en strumpstickning så har jag testat att lägga upp 48 maskor och sedan fördela dem på fyra strumpstickor av bambu. Stickorna är på 3,5 mm och tvåtrådigt ullgarn. Det blev en bra bredd för mig som har en rätt medelmåttig ankelbredd och en smal fot.



Vad är en rät och avig maska?

De två grundmaskorna är de som du bör kunna då du ska sticka och skillnaden är: RÄT maska har du garnet bakom när du stickar. Trär i stickan underifrån och viker över garnet från baksidan mellan stickorna och gör en maska.






AVIG maska garnet framför när du stickar. Trä in stickan ovanifrån i maskan, lägg garnet du har framför stickningen mellan stickorna och gör en ny maska...





Den maska som är knepigare är den aviga just för den är avig ;) men har hittat en fin film som du kan ha nytta av då du ska lista ut hur den ska göras. Film från  Munchi yarn och Stickskolan AVIG maska.

Fast det är en annan variant av garntagning än jag brukar, jag fixar inte det där snurrandet av garnet men det är kul att se en annan variant - men grunden är den samma det är att ha garnet framför stickningen och lägga den över stickorna och göra den nya maskan.





Stickskolan hjälper oss nybörjare

Har du fler funderingar kring att lära dig att sticka rekommenderar jag Stickskolan som är verkligen bra på att visa hur du ska göra - de har bra filmer och bra teckningar som underlättar att klura ut hur du ska göra. Tidigare fanns en garnbutik knuten till den men nu har den lagts ner och stickskolan är ensam kvar.





0 kommentarer:

 
Google+