fredag 16 maj 2014

Sy om mjukisbyxor


Sy om mjukisbyxor


Har du två byxor som inte passar i byxlängd?

Då kan du med fyra klipp och lite sömnad få till  ett par som har rätt längd. Det är inte svårt utan kräver bara en timme av din tid, en symaskin, en sax och sytråd. Ja kanske lite tålamod också om du kan hitta en gnutta som du har över...




Vi har glädjen att ha generösa kusiner som skänker oss en hel del kläder då de vuxit ifrån dem och det är kalas att kunna spara pengar genom att få fina kläder bara sådär. Ibland händer det dock att barn och kläder inte är i takt och benen på barnen och byxorna matchar inte alls varandra.

Tack och lov går det att klippa av byxbenen och byta plats på dem ifall midjevidden på ena byxan är okej så då har vi ett par brallor som är prefekt och ett par shorts...



  • Först klipper du av byxbenen på byxan som har rätt midjevidd. Dessa klipper du av rätt långt ner på benet, just innan de smalnar av ner mot resåren. Är byxan rak kan du bara klippa eller sprätta bort sömmen längst ner.





  •  Sedan klipper du av byxbenen som du ska sy fast på den andra byxan. Dessa klipper du av högre upp, så långt upp som du behöver för att få rätt längd på den nya byxan. Jag hade dessutom några hål på byxan som jag inte ville ha med så kolla upp det också. 

  • Detta byxben fick jag sprätta upp ena sidsömmen på för att sy ihop den lite snävare så den passar till det andra byxbenet för den var aningen smalare. Då slipper jag få en bubblig effekt där jag syr ihop byxbenen.
 




  • Dags att nåla ihop den vita byxan med det svarta nya byxbenet. Här har jag vita byxan utoch in och stoppar in det svarta byxbenet in i den vita byxan så det är räta mot räta  dvs utsidan av byxan ligger mot utsidan av byxbenet. Då får jag sömmen på insidan av byxan och båda byxdelarna få rätt sida utåt.
 


  • Det är bra att sy zickzack runt kanterna innan du syr med raksöm runt benen. Detta för att det blir mer hållbart och tyget remsar inte upp sig vid tvätt och användning. Har du overlockmaskin är det ju smart att använda den istället. Du kan ha bra specialsömmar också på din maskin - kolla upp det i din instruktionsbok. Jag gillar att ha både zickzack och raksöm istället för specialsöm. Det brukar gå bäst för mig på det viset men är ju en smaksak. 

  • Dessutom är min maskin lite lynnig nu som synes på sömmarna ovan och behöver en liten städning och omvårdnad och då är det ändå bättre att sy två enkla sömmar än att ställa till det med en specialsöm :)
 


Sådärja - värre än så är det inte att trolla fram ett par användbara byxor av två oanvändbara.
Follow my blog with Bloglovin

0 kommentarer:

 
Google+