tisdag 20 maj 2014

Får får lamm - fårkurs via Gröna Navet

söta lamm i fårhuset
Lammen kollar in de konstiga besökarna medan tackorna käkar hö. Denna lilla filur vågade sig fram till mig och gnagde på min hand tyvärr hade smakade jag inte helt smaskens så den skuttade iväg...

En spännande kurs

Under hösten 2013 och denna vår har jag gått en fårkurs via Gröna navet och som rent praktiskt leds av Forslunda gymnasiets Catarina Ottosson. Kursen i Umeå hade redan startat så jag hoppade på den som gick i Skellefteå och det var varit mycket givande och kul att lära mig mer om får. 

Det är massor att veta innan man ger sig in på att bli fårägare, mycket lagar och regler, protokoll och myndighetsgrejs. Det är massor av risker bl.a. för sjukdommar och det behövs kunskap om vilket bete man har och vilka djur som passar där. Det tar aldrig slut med saker som en fårbonde bör veta.

Den romantiska synen om att fåren fredfullt betar och bonden tuggar på ett grässtrå och solar sig vid hagen är bara en skröna ;)

Jo det visste jag väl innan och hur som helst så har denna kurs varit mycket bra, kan varmt rekommendera den för andra som går med fårfunderingar. Det är högt i tak och lätt att ställa dumma frågor under kursen och de andra deltagarna är generösa med att dela med sig av sina misstag och roliga anekdoter.


Får är nyfikna och sällskapliga...

Sista kursträffen imorgon

Det är lite trist att det är den allra sista träffen med fårkursen imorgon i Umeå för det har varit en rolig grupp att träffa och jag har lärt mig så mycket under den. Flera deltagare har varit med om lamning i sina besättningar denna vår och det har varit spännande att höra om deras upplevelser och hur de löst olika saker som hänt.

Blir fårägarprao

I sommar kanske vi blir fårägare på test, har får på sommarbete som vi slaktar för eget bruk till hösten. Efter att ha denna kurs i bagaget och stödet från fårfarmare i området så ska det nog gå bra om vi nu drar igång det...

Ska fråga många dumma frågor om stängsel imorgon...

1 kommentarer:

Camilla sa...

ååååh så underbart!

Jag är så grymt imponerad av dig ska du veta. Och galet avis!

Hoppas innerligt det blir som du drömt...

Storkramen från grannen!

 
Google+