måndag 3 december 2012

Stjärnor, julstjärnor, stjärnor av pinnar och plåt...



 
Stjärnor gör livet enkelt
Jag gillar stjärnor. De är snygga och de är användarvänliga. De är enkla att rita och blir fina även om de är sneda. Hurra.

På julen så är de grymma för de har bara en lampa som kan behövas bytas ut - INTE sju eller fem eller nio småååå lampor som är dyra och svåra att komma ihåg att köpa.

Stjärnor har inga sådana bekymmer.

De har äntligen exploderat i popularitet och går att få i alla sorters form och färg. Jag gillade stjärnor till julen redan då de bara var orange och i papper och lätt fattade eld för de var så tunna. Har en sådan kvar som jag hade i mitt studentrum i Umeå, den får hänga här i pysselrummet/kontoret och den sprider ett så fint orange ljus på kvällen.


Foto av bloggen Me & Alice sida om värmeljus DIY
Stjärnor av värmeljuskoppar
Susanne med bloggen Me & Alice har ett bra tips om vad du kan göra med värmeljuskopparna då ljuset brunnit upp, du kan göra fina stjärnor av dem!

Jag ska genast göra ett eget test!



Screen foto av IN MY HOUSE BLOGG
Stjärnor av pinnar
En sorts stjärna jag sett överallt (typ bah liksom) är stjärnor av pinnar, dvs du tar ett gång pinnar och lägger dem i trianglar över avarandra så de bildar fina spetsar som blir till stjärnform och binder dem med garn eller metalltråd.

Du ser enkelt hur jag menar på den fina bloggen In my house 




Stjärnor av stärkelselera
Till sist min stjärna som är tillverkad av deg/lera av stärkelse istället för mjöl som en saltdeg. Receptet hittade jag HÄR och jag gjorde det såhär:

  • 1 dl maizenamjöl (eller annan majsstärkelse)
  • 2 dl bikarbonat (eller bakpulver)
  • 1 1/4 dl vatten
Blanda ihop till en deg som är som saltdeg ungefär och kavla ut den till sisådär 5-7 mm tjock. Det kan vara lite besvärligt då degen lättare åker isär än saltdeg när du kavlar men ge inte upp. Ta ut figurer med pepparkaksmått och ta en stämpel (gummi eller akryl) eller något annat med reliefmönster som tex kanten på ett fat och tryck den mot degen så får du mönster.

Jag använde en bakrundsstämpel från Panduro med snöflingor, sedan tryckde jag dit god jul med.

30 min i ugn på en sida, vänd figurerna och kör 30 min till cirka. Ha kring 75 grader i ugnen, testa vad som behövs.

KLART!

2 kommentarer:

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Jag gillade verkligen stjärna i stärkelselera! Hmm. Undrar om jag hinner göra en sådan parallellt med allt annat julpyssel...? Gillade verkligen det väldigt enkla receptet, säkert sådant som många har hemma!

Unknown sa...

Tack Alexandra - ja du - jag har mycket planerat men lite gjort, det som att jobb och sånt kommer ivägen ;) Tur är att man ibland hinner mer än man tror och gör man inte det så tja då får det bli så... kul att du hittade hit. Nu ska jag hälsa på dig.

 
Google+