måndag 28 maj 2012

Daggkåpa först ut efter snö

Om en växt är så tålig och energisk att den växer upp intill snökanten - tålig och kan ta en hård utmaning - så borde den också kunna ge det tillbaka till den som dricker daggkåpan som te?

Visst låter det väl logiskt :)

Har kollat upp daggåpan och dess "torkade blad används till örtte och är särskilt bra vid blödningar. Exempelvis kan te på daggkåpa drickas kring förlossning eller vid kraftig mens. Teet bör drickas 30 min före mat eller två timmer efter för bästa effekt." Text från http://www.skogsskafferiet.se/daggkapa/ Den ska även vara bra mot "magkatarr" och även användas till sårvård. Innehåller garvämnen, en saponin samt har antiinflammatorisk verkan.
Källa: Vilda växter som mat och medicin. Stefan Källman.

Förra året torkade jag daggkåpa och hade den i ekologiskt grönt te och det blev bra. Nu kör jag igång med tidig plockning för det ska visst vara som mest krut i bladen när de först dyker upp. Så detta års daggkåpete kommer att få fart på mig :)

"Blad - plockas som unga och fräscha, men ändå så stora som möjligt och alltid innan växten blommat." text från http://handbok.alternativ.nu/Odling/Kryddor_och_örter/Användning_av_örter/Läkeörter Jepp - då kör vi!

Har en omgång daggkåpor på g nu!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh ja!

Jag plockar också daggkåpa... blandar du den med något sen eller kör de "rent"..?

Unknown sa...

Ska testa rent med dessa unga blad, annars brukar jag blanda med grönt te. Du då?

 
Google+