tisdag 25 februari 2014

Sticka en buff - enkelt, enklare, floweretviset

Sticka en buff

Jahapp - sambon ville ha en buff i stickat. I ull. Snäll som jag är *hrm* fixade jag det.
Nu är det såhär att jag aldrig riktigt har varit någon stickare av rang och tar gärna den enkla vägen och i detta fall är det en rundsticka.

Rundstickor är bra för då kan jag sticka som vanlig - räta maskor - och glo på tv samtidigt och resultatet ser ut som om jag stickat aviga maskor - wow.

Aviga maskor är just aviga att sticka tycker jag men resultatet är finnemang - det blir en slät yta utan de där korvigare strukturen som räta maskor ger dvs som det alltid blir då jag stickar.

Beskrivning

Lägg upp ett gäng maskor så det ryms på din rundsticka, tror jag hade ca 80 maskor på rundsticka 3,5 och tvåtrådigt ullgarn. Sticka sticka och sticka. Byt garn för att få det randigt och sticka sticka och sticka.

Kolla om längden räcker - gör den det avmaska.

Färdig.

Ja jag sa ju det, jag gör det så enkelt som möjligt för mig...



 
Såhär ser buffen ut på mig.




Den är lite meckig att få av men stickat töjer sig ju lätt så det går nog bra efter några gångers av och påtagande.

Tvätta i schampoo

Tips - tvätta dina ullprylar i schampoo så blir de mjukare, denna hade jag även balsam i för att testa och den verkar vara mjukare och behagligare att använda.

Avmaska med tjockare stickor

Tycker du att du får snäva avslut att du inte riktigt kan dra buffen över huvudet pga för hård avmaskning i slutet?

Då tipsar min kära mor som är stickexpert om att avmaska med grövre stickor ex om du använt strl 3 ta strl 5 så blir maskorna större och en mer flexibel avslutning på din stickning.

0 kommentarer:

 
Google+