söndag 12 april 2009

hur man gör ett häfte

En liten instruktion om hur man gör ett enkelt häfte hittade jag i mina gömmor...




För detta projekt har jag valt KMA cardstock men det går bra med vilket papper du vill, det är dock bra att det är kraftigare än ett vanligt kopieringspapper då det blir mer stadga.

Ett enkelt sätt att göra ett häfte är att ta två 12x12 tums papper och dela dem på mitten.

Jag använder mig av en pappersskärare men du kan mäta med linjal och klippa med sax eller stållinjal och en skalpell.






Sedan tar jag en halva och viker den över kanten på skärmaskinen så jag får en bra kant att vika efter. Då får jag en skarp och fin vikning. Det kallas för att biga. Det går lika bra att ta en linjal och vika pappret efter den. Du kan använda en bordskniv för att dra vid linjalen (den oskarpa delen).


Nu ska du ha fyra ark med vikning.


Nu gör vi hål i ryggen på ditt häfte, dvs i vikningen. Jag gör hålen med en håltagare från Clas ohlson. Du kan ta ett hålslag tex också.

Jag gör två hål…


…och trär ett garn genom hålen…

…och knyter ändarna i ryggen utanpå.

Jag trär till sist på två pärlor och knyter ändarna på garnet så pärlorna inte ramlar loss.




Såhär ser ett uppslag ut med min rubrik på. Nu är det bara att börja fylla den med idéer… jahapp så var det det ja…


Helt egoistiskt ska du dela upp din bok i ämnen du behöver. Jag valde favoriter, färger, mönster, texter, skisser, typsnitt och idéer. De fick ett uppslag var, det vill säga två sidor i mitt häfte, och det som fanns kvar var då en framsida och en baksida.

Denna gång valde jag att ha baksidan tom och framsidan utan dekorationer förutom texten. Detta för att jag har tänkt ha med mig boken överallt och då vill jag inte ha något som kan haka fast, slitas loss eller liknande på yttersidorna. Tror jag ska sy ett litet tygfodral till den också. Kanske i vaxduk så jag kan glömma den ute ett tag eller lägga den på ett saftkladdigt bord utan att ångra det bittert.




Såhär ser framsidan ut. Jag har skrivit med zig kalligrafi pennor i grönt och brunt och svart tunn penna runt kanterna. Skuggan har jag gjort med en grå zig penna.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Det var ett bra tag sedan jag gjorde denna, april 2007 står det, två år sedan. Hittade den för ett tag sedan fylld med "gammal" inspiration som jag har till nytta nu igen :)

0 kommentarer:

 
Google+