söndag 22 juni 2014

Höstens trender 2014

Rabarber bland gammalt gräs passar in på flera av höstens trender...



När Formex magasins e-post ramlar ner i början av sommaren så får jag reda på vad svenska moderådet har summerat höstens trender som. Jag brukar oftast tycka att de är likadana som förra årets och det bara är nyanser av skillnader men det blir väl så när flera små trender ska klumpas ihop i olika teman. Ett år gillade jag Vintage travel tror jag den hette men den var liknande alla andra retrostilar som lever kvar i alla möjliga former så tja att gilla gamla resväskor faller nog inte ur ramen för de som vurmar slitet ändå.

Trender är ett intressant fenomen. Alla, nästan, vill veta om vilka de är för att antingen vara först eller undvika dem ;)

Det är kul att läsa om dem tycker jag men jag har varken råd eller intresse att hinna hänga med och ibland råkar jag komma i fas med någon trend och det gör mig lite glad mest för att fler får glädjen att njuta av det jag gillar bäst. Nackdelen är att de saker jag då kunnat fynda billigt blir svindyra helt plötsligt. Jag är t.ex. väldigt irriterad på industristilen som grabbar åt sig allt slitet och metallhaltig och gör det svårt att få tag i. Å andra sidan så dyker det upp massor av roliga saker som aldrig skulle ha hittat vägen ut i marknanden utan den trenden...

Texten nedan har jag rakt av knyckt från Formex.se så läs där istället så får du fina bilder också. Gjorde några saker i fet stil som jag anser summerar trenden och som jag kan ha glädje av...

Citat Formex:

”New Nordic style”
Man ser en pånyttfödelse av den formgivning som har sina rötter i skandinavisk design från 1950-talet. Stilen är ren, avskalad och formerna runda. Materialen är exklusiva och uttrycket kan vara både stramt och samtidigt lekfullt. Färgskalan består av mättade pastelltoner som rosa, aprikos och rostbrunt ofta kombinerat med olika nyanser av grått. Bland materialen dominerar ljusa träslag tillsammans med naturgarvat skinn och ull. På möbler och kuddar kan det vara klädda knappar, gärna lite överdimensionerade i storlek. Detta förstärker den lekfulla känslan i formgivningen.


Stora vidder med ensamhet och tystnad - ja men hallå vardag :)


Wild Wood
I trenden Wild Wood fortsätter Norden att inspirera, men här är det framför allt landskapet som är den stora inspirationskällan. De stora vidderna med kontemplativ ensamhet och tystnad. Maten och naturen går hand i hand. Det nordiska köket är starkare än någonsin och alltfler väljer närproducerade livsmedel. Färgskalan går i naturliga toner, som kombineras med sotsvart och vita vintertoner. Textila tryck hämtar inspiration från naturen - blad, grenar och frökapslar står som motiv. Materialen är obehandlat trä, både nytt och åldrat, grovt huggen sten och keramik. I inredningen är det höga vaser, generösa fat på stora bordsskivor, föremål som tar plats.

Dark Fragrance
Dramatik inom färgsättning och design kännetecknar trenden Dark Fragrance. Mönsterbilden hämtar inspiration från renässansens blomstermotiv. Här blandas en lite tyngre färgskala med starkare toner, exempelvis kombineras rubinrött med starka lila och rosa toner eller bärnstens-färgat mixas med varma skalor av brunt och naturligtvis tillsammans med ett stänk av guld. För att förhöja det dramatiska uttrycket är det mycket svart på både blanka och matta ytor. Det syns framförallt på trämöbler, spegelramar och textilier. I Trenden finns ett överdåd och en lekfullhet av färg och mönster som kombineras på ett nytt och inspirerande sätt. Antingen är det mycket av allt eller ett iögonfallande objekt i en för övrigt stram interiör.

Raw Rustic Junction
Den här trenden hämtar inspiration från alla världens hamnar. Olikfärgade containers som lastas på varandra och bildar slumpmässigt spännande färgkombinationer inspirerar färgskalan. Det är rostiga ytor och material med mycket patina. Material som cement, trä och glas förstärker den råa känslan. Det återvunna glaset fortsätter stort, särskilt i vaser och i produkter till det dukade bordet. Textila material är grov canvas och linne med mycket karaktär i struktur och färg. På textilsidan finns också en hel del etniska inslag, särskilt på mattor och kuddar. Färgskalan går i starka färger som kombineras med mörka neutraler och blå toner i en vinterskala.

Slut på citat Formex.


Får eller snarare ull är trendigt i höst...


Ha nytta av trender som slöjdare
Det kan vara bra att veta vad som kommer att satsas på i butiker i höst för då kan jag som slöjdare anpassa min produktion åt det hållet så kan jag få draghjälp av vanlig kommersiell ström...
Tycker det märks att det är en större köpkrets nu än för 10 år sedan som köper handgjort och hantverk så trender har påverkan det går inte att förneka, vi påverkas och styrs mer än vad vi vill medge.

Bra saker från trenderna som jag gillar och kan ha nytta av att de blir trender:
  • naturgarvat skinn
  • ull
  • stora vidderna
  • blad, grenar och frökapslar 
  • närproducerade livsmedel 
  • grovt huggen sten 
  • cement, trä och glas 
  • råa känslan 
  • slumpmässigt 
  • mörka neutraler 



     

0 kommentarer:

 
Google+