onsdag 23 oktober 2013

Sy korta shorts / sew bloomers

Sugen på att sy?

Då har jag ett tips nämligen:

Söta små korta pyjamasshorts i vinter eller underkjolenbyxor till sommaren kallas för bloomers på änglisch. De är dessa som bebisen täcker blöjan med eller de viktorianska kvinnorna hade som underbyxor för korta klänningar så de som gillar stilen "steampunk" syr dem till sina tjusiga klänningar.

------------------------------------------------------

FAKTA BLOOMERS


"Bloomers var en dräkt med långa och vida byxor som ibland snördes ihop vid vristerna. De bars tillsammans med kjolar som slutade strax nedanför knäna. Klädseln skapades i mitten av 1800-talet i USA, som en rationellare dress för kvinnor och i protest mot dåtidens mode med korsetter, snörliv och långa, tunga kjolar som hindrade kvinnors rörelsefrihet.
Idén till kostymen kom från Elizabeth Smith Miller (Libby Miller), men den som gjorde dressen känd var Amelia Jenks Bloomer, som drev en kampanj för den "rationella dressen" i sin tidning The Lily. Amelia Bloomer publicerade också en bild av sig själv iförd den rationella dressen. I folkmun fick den därför snabbt namnet "Bloomerdress" eller "bloomers".
Flera av dåtidens feminister som kämpade för kvinnors rösträtt i USA började använda bloomers. Men de som bar dressen offentligt hånades och förlöjligades, både direkt och i tidningarna. Därför kom klädreformen av sig redan efter några år.
Men bloomers återkom i slutet av 1800-talet, framför allt tack vare de kvinnor som ville utnyttja sekelskiftets stora kommunikativa uppfinning: velocipeden."

Text i kursivt från  http://sv.wikipedia.org/wiki/Bloomers

---------------------------------------------------------------------------

Vuxenbloomers

Jag gillar att sova i dem utan steampunkstil.

Hittat ett mönster för vuxna i kort modell och ganska låg midja. Inte helt ok för komforten för min smak men säkert så läckra så som underbyxor för de som har rumpa för det :)

Tänker sy dem med en bred resår jag räddat från en bäddkappa jag inte använder längre så den är bred och ger ett säkert fäste på min höft och riskerar inte att hasa ner och visa rumpan som ofta händer då jag inte längre har en midja som en vidja.

Mönstret går från XS till XL så jag hoppas kunna klämma in rumpan inom det spannet.

Photo source/ Källa: http://www.coletterie.com  a print screen image

MÖNSTERLÄNK

HÄR hittar du mönstret till dessa små söta bloomers.

Har du en bebis i din närhet eller mycket mindre tyg att sy av så rekommenderar jag bloomers för bebis istället eller dessutom, kan ju ta tyget som blir över från dina förståss.

Bebisbloomers

Photo source: http://seekatesew.com/free-pattern-baby-bloomers/

Halledosane vad gulligt.

Ja det är ett mönster du kan ladda hem och skriva ut och bara använda direkt. Praktiskt eller hur. See Kate sew har dessutom en fin fotoserie om hur du syr dem så du ska inte ha några problem att tråckla ihop dem om du nu vill förståss.

Ser bra ut vintertid också med strumpbyxor till.

MÖNSTERLÄNK

HÄR hittar du mönstret och beskrivningen till bebisbloomers.


Dags att testa - berättar sen hur det gick

Återkommer med mina versioner av dessa, har skivit ut sidan 7-22 av vuxenmönstret och ska bara klistra ihop det och se om det fungerar så jag kan inte lova hur bra det är ännu.

0 kommentarer:

 
Google+