söndag 7 oktober 2012

Del 4: Webbutik på egna ben





om hur min butik byter skepnad...


Jo, hrm, hann inte skriva detta förra veckan och gör ett nytt försök denna gång. Det handlar om att göra din egen hemsida med en gratis mall och utforma den efter eget huvud. Jag har testat en plattform nu jag gillar och tänker berätta vad jag lärt mig hittills...

OsCommerce

Jag hade en webbutik på domänen floweret.se förut med plattformen osCommerce som är gratis men jag hade köpt en version som var översatt till svenska och lite modifierad för att funka bättre av ett företag som heter distansdata.nu. De var bra att ha att göra med och jag var nöjd med supporten men inte med utseendet. Kollade på webbshopar som hade fått designat utseende inte bara körde på standardmallen men jag tyckte de inte var snygga eller lockade till köp.

Exempel på butiker med osCommerce är: http://www.hoglandetsfiske.se/   och  http://www.fruparla.se/

Fina butiker med bra varor men inte med tillräckligt bra utseende tycker jag, det är själva mallen som är fel inte deras sätt att anpassa den. Så jag kollade runt och letade något jag tyckte verkade bättre. Valet hamnade på Open Cart.

Open Cart

Nu har jag en ny butik som heter www.snösparv.se med just plattformen opencart. Min domän och webbhotell köper jag från loopia.se och de hade Open Cart som ett alternativ att starta direkt via dem så det gjorde jag.

Mallen är snygg och enkel att anpassa. Administrationsverktyget är enkelt att förstå och jag får till det som jag vill ha det på bara några få knapptryck än med osCommerce då jag fick både gå in i rotkatalogen (det ställe där alla filer till hemsidan sparas och till administrationssidan...

Allt jag hittills kan om open cart har jag hittat HÄR och sedan har jag inte fegat utan vågat testa och se ifall det blir bra, det går ju alltid att radera och ladda hem butiken igen och börja om... när jag inte har fixat så mycket så gör det inget värre blir det då jag har butiken fix och färdig... då vill jag inte testa lika drastiskt...

Våga testa

Det finns massor av olika sorters plattformar där du kan fixa en webbutik, de kan jag inget om men om du söker på nätet så hittar du otroliga mängder information om dem ex. wordpress är populärt just nu. Det råd jag vill ge är att våga testa. Blir det fel så radera och börja om. Värre än så är det inte.

Det som är säkert är att det tar tid och det är roligt när du får det att fungera men är ett elände då det inte fungerar...

Ha en bra söndag...

De övriga delarna i serien hittar du här:

DEL 1 - om att hyra plats i en webbutik bland andra
DEL 2 - köpa eller hyra en färdig butik
DEL 3 - hann inte skriva utan den blev till DEL 4 som du är på just nu!

0 kommentarer:

 
Google+